اخبار سایت

تدوین یک تفاهم‌نامه همکاری و اعزام هیات‌های تجاری بین تهران و ازمیر

اتاق تهران و اتاق ازمیر، پیش از این پیرامون همکاری‌های دوجانبه، گفت‌و‌گوها را آغاز کرده بودند. در این وبینار که با محوریت دبیرکل اتاق تهران و دبیرکل اتاق ازمیر برگزار شد، فریال مستوفی رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، حسام‌الدین حلاج معاون امور بین‌الملل و دیاکو حسینی معاون بررسی‌های اقتصادی از اتاق تهران، محمد فرازمند سفیر سابق ایران در ترکیه و مدیران اتاق ازمیر حضور داشتند و به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود با موضوع شیوه همکاری‌های این دو اتاق باسابقه در منطقه، پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این وبینار، مسئولان این دو اتاق بازرگانی، پیرامون مفاد یک تفاهم‌نامه همکاری که از سوی اتاق تهران تدوین شده و همچنین، درباره تبادل هیات‌های تجاری به گفت‌و‌گو نشستند.

در این وبینار، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، در سخنانی ابتدا به مناسبات دیرینه میان دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و با بیان اینکه ترکیه، پل ورود و ارتباطی تجارت ایران با اروپا است، تصریح کرد که برخی صنایع ترکیه از جمله صنایع غذایی، نساجی و پوشاک، پلاستیک و محصولات شیمیایی در زنجیره ارزش اتاق تهران که برای آن برنامه راهبردی تدوین شده، قرار دارد.

دبیرکل اتاق تهران همچنین با اشاره به اهمیت نهایی سازی تفاهم‌نامه همکاری اتاق تهران و اتاق ازمیر، آن را گامی مهم در راستای گسترش همکاری‌ها و ایجاد چارچوبی برای تعاملات آتی میان این دو اتاق عنوان کرد.

فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران نیز با معرفی برنامه‌ها و خدمات این مرکز و اینکه، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران در حال تبیین فرصت‌های همکاری صنایع ایران با زنجیره‌های ارزش برخی کشورهای منطقه است، آمادگی این مرکز برای همکاری با اتاق ازمیر را اعلام کرد.

حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز، با اشاره به موضوعات موردنظر برای پیگیری در تفاهم‌نامه همکاری اتاق تهران و اتاق ازمیر و لزوم برگزاری جلسات گفت‌و‌گو میان دو طرف برای تدوین سند نهایی، آمادگی اتاق تهران را برای طراحی راهکارهای عملیاتی در مناسبات کاری با اتاق ازمیر و با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی میان بنگاه‌های بخش‌خصوصی از دو کشور اعلام کرد. وی اعلام کرد در نظر داریم تا با دانشگاه اقتصاد ازمیر که وابسته به اتاق بازرگانی ازمیر است، توافق کنیم که برای دانشجویان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر، با معرفی­نامه اتاق تهران، بورسیه تحصیلی ارائه کنیم.

همچنین، مصطفی تانیری دبیرکل اتاق ازمیر ترکیه نیز در این وبینار، به تشریح سابقه و فعالیت‌های اتاق ازمیر پرداخت و با اشاره به عضویت نزدیک به یک صد هزار فعال اقتصادی و بنگاه بخش خصوصی و 80 زیربخش از رشته فعالیت­های تجاری در اتاق ازمیر، تصریح کرد که این اتاق، حرکت به سمت اتاق بازرگانی دیجیتال، اقتصاد سبز و توسعه روابط بین‌الملل را آغاز کرده است.

وی، از جمله فرصت‌های همکاری اتاق ازمیر و اتاق تهران را ایجاد سازوکارهای تسهیل‌ساز در روابط اقتصادی و بازرگانی میان شرکت‌های دو کشور عنوان کرد و دستیابی به راهکارهایی برای بهبود حمل و نقل کالا میان ایران و ترکیه را مورد اشاره قرار داد.

همچنین، در این جلسه دیگر مدیران اتاق ازمیر، توضیحاتی در رابطه با فرصت‌های نمایشگاه‌های تجاری در این منطقه که توسط اتاق ازمیر برگزار می‌شود و امکان همکاری با اتاق تهران برای معرفی خدمات این نمایشگاه‌ها به شرکت‌های ایرانی و نیز زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های شرکت‌ها و فعالان اقتصادی از ایران با همتایان خود از ترکیه در حوزه‌های سلامت، گردشگری، خودرو و انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه کردند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *