الماس داران پارسه خاورمیانه

۰۲۱-۹۱۳۰۵۱۶۱

جوانان و آینده اقتصاد ایران

photo output 76

جوانان، سرمایه‌های کشور هستند و باید فرصتی دراختیار آنها قرار دهیم تا ظرفیت‌های خود را متجلی کنند. آنها جامعه را به حرکت انداخته و خلق فکر می‌کنند. نرخ بیکاری در جوانان ایران نسبت به آمارهای جهانی بیشتر است و همین مساله، کارآفرینی را پراهمیت‌تر می‌کند. اتاق ایران در راستای مقابله با این معضل به دنبال راهکاری است تا بتواند جوانان بیشتری را به سمت کارآفرینی سوق دهد.

این نکته را هم باید درنظر داشت که کارآفرینی خلق ارزش با تلاش متعهدانه معنا می‌شود. برای همین با روحیات جوانان منطبق است. محدودیت منابع یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در این مسیر است و برای همین اقتصاد دیجیتال و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان بنابر ذاتی که دارند بهترین محل برای فعالیت جوانان محسوب می‌شوند چون به منابع کمتری نیاز دارند.

 باید دسترسی به بازارهای بزرگ، هم‌افزایی و شبکه‌سازی و کسب تجربیات مدیریت را از دیگر چالش‌های موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی جوانان دانست. مهارت‌آموزی برای کمک به دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار و بورسیه جوانان و نخبگان با همکاری وزارت علوم ازجمله اقداماتی است که در دستور کار اتاق ایران قرار دارد، چراکه اتاق ایران باور دارد تمرکز روی رشد کارآفرینی جوانان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

هنر سیاستگذار این است که ظرفیت بالقوه جوانان را بالفعل کند و مانع از ایجاد احساس ناامیدی و یأس در میان آنها شود. همه باید به‌ طور جدی در مقابل احساس ناامیدی بایستیم و بستری فراهم کنیم که هر جوانی احساس کند آینده او در این کشور ساخته می‌شود، در غیر این صورت زمینه مهاجرت فراهم می‌شود. اینکه مجلس، دولت، اتاق ایران و دیگر دست‌اندرکاران چه اقداماتی باید برای بالفعل شدن توانمندی‌های جوانان انجام دهند را خود جوانان باید مطالبه کنند و در این زمینه منشا اثر باشند. 

جوانان باید در هر تشکل و جایگاهی در جهت هم‌افزایی حرکت کنند. اگرچه محدودیت‌ها و موانعی در این مسیر وجود دارد اما آنچه مهم است، استمرار جوانان و همدلی آنها برای عبور از این موانع است. توسعه اجتماعی در هر کشوری به دنبال توسعه اقتصادی اتفاق می‌افتد، پس باید برای ارتقای سطح اقتصاد کشور برنامه‌ریزی و بسترسازی صورت بگیرد؛ در این راستا بخش مهمی از مسیر توسط جوانان ساخته می‌شود، بنابراین باید توان خود را روی جذب کارآفرینان جوان بیشتر کنیم. 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *